MoottoripyörätValokuvaus

Motoristi Survival

Tälleen keväällä olisi aina hyvä kerrata mopoilun perusteita ja tänäkin keväänä tuli ruosteepoisto suoritettua, kun firma järjesti reissun Tampereelle Motoristi Survival-kurssille viime viikonloppuna. Janin kanssa sovittiin, että lähdetään samaan aikaan kohti Tamperetta. Janin takaritsille kiipesi vielä Annukkakin joka haettiin Keravalta. Jani oli suunnitellut reittiä etukäteen ja motaria ei ajateltu ajella tällä reissulla liiemmin. Keravalta ajettiin Tuusulan kautta Nurmijärvelle, josta kurvattiin 130-tielle jota ajettiin aina Hämeenlinnaan asti. Hämeenlinnassa käytiin Tiiriön ABC:llä kahvilla ja jotain siinä tuli otettua syötävääkin. Hämppiksestä kurvattiin 57:lle ja siitä 12:sta, joka vielä kohti Pälkänettä. Jani kävi tekemässä ennalta suunnittelemattoman ekskursion Kangasalan keskustaan eli suomennettuna eksyi reitiltä. Minä ajoin sitten loppupätkän edellä Pekan ja Jessican luo, jossa myös majoituttiin ensimmäinen yö. Jani kävi heittämässä Annukan toisaalle yöksi. Pekka alkoi hehkuttaa grilliä ja Jessica hääräsi keittiössä. Tulikin saatua kevään ensimmäiset grillatut pihvit ja maissit. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Ilta sitten turistiin kaikenlaista ja nukkumaan mentiin joskus puolen yön aikoihin. Aamulla herätys oli joskus seiskan aikaan ja eipä siinä kauaa kerennyt enää seurustella kun piti pakata tavarat ja tehdä mustalaisten lähtö eli suoraan ruokapöydästä.

Tavarat mopon kyytiin ja kohti Viinikanniemeä, jossa meillä oli teoria ja majoitus seuraavaksi yöksi. Alkuun meillä oli teoriaa ja keskityttiiin onnettomuuksiin ja niiden analysointiin ja että miten niihin joutumista voisi välttää. Teoria oli aika hyvä vaikka alkuun vähän vaikuttikin tylsältä. Viinikanniemestä lähdettiin kohti Hämeenkyrön lentokenttää. Käytiin kuitenkin syömässä ennen kentälle menoa Paussi-paikassa.

Tässä vähän ohjelmaa mitä käytiin läpi:

• ajoasento
  • kyytiläisen kuljetus turvallisesti
  • hidasajo
  • pujottelu hidasajona
  • ympyrässä ajaminen
  • pujottelu radalla
  • jarrutus
  • väistö

Itse ajoharjoittelu aloitettiin siis hidasajolla. Mulle kitistiin koko ajan siitä, etten purista kuulemma tarpeeksi jaloilla tankista tukea. Mulla kun on Bagsterin tankinsuoja niin siinä on sellaiset pehmennykset sivuilla että ne estää polvien kiinnittymisen tankkiin. Motoristi SurvivalNo joka tapauksessa itse harjoitus meni hyvin. Pujottelukin meni hyvin ja en tainnut ajaa sitä rataa kuin kerran läpi. Ympyrässa ajaminen onkin sitten astetta hankalampaa varsinkin jos haluaa ajaa tangon rajoitinta vasten koko ajan. Toisaalta eipä tuokaan niin hankalaa ole kun osaa säätää vauhtia kytkimellä oikein. Tuntui pyörivän hyvin molempiin suuntiin rajoitinta vasten. Ratapujottelu oli myös aika helppo, kunhan vaan muistaa katsoa aina parin mutkan taakse etukäteen. Sitten meille näytettiin jarrutusta, että miten se täytyisi tehdä oikein. Taisi tosin opettaja vähän nostaa perää hitusen liikaa optimaaliseen jarrutukseen verrattuna. Lienekkö perä ollu jonkun 20-30cm korkeudella jarrutuksen aikana. Aloitettiin jarrutukset 20km/h:n vauhdista ja pelkällä takajarrulla. Mulle kyllä jäi vähän epäselväksi, että miksi me yleensäkään harjoiteltiin pelkällä takajarrulla jarruttamista kun lähinnä tulee käytettyä pelkkää etujarrua. Jarrutukset jatkuivat molemmilla jarruilla ja vauhtia nostettiin pikkuhiljaa kovemmaksi. Muutamaan kertaan tahtoi perä nousta vähän liikaa jarrutuksessa ja pari kertaa perä myös lähti vähän sivulle loppuvaiheessa. Lopulta ajelin 60km/h vauhtia jarrutukseen ja perä pysyi nätisti muutaman sentin korkeudessa jarrutuksen aikana. Viimeisenä harjoituksena tehtiin väistö 50km/h:n vauhdista ilman jarrutusta ja tasaisella kaasulla. Väistöt meni ihan jees. Toisella rundilla tein väistön ja sitten nykäisin vielä jarruksen tuohon päälle takarengas ilmassa. Kouluttaja siihen vaan tuumasi naama virneessä että hyvä väistö, mutta jarrutus oli ihan p*ska. Lopuksi tuumasi tosin, että voit olla tyytyväinen itseesi.

Päivä oli ihan kiva ja lämminkin. Oli siellä kuulemma joku kaatanut moponsa, mutta ei kai tuosta ollut mitään vahinkoja tullut. Lopuksi saatiin vielä todistukset kurssin suorittamisesta. Osa läksi tästä kotiinsa, mutta osa lähti siis leirintäalueelle. Ajeltiin Ville ja Jonin kanssa vielä syömään päivän päätteeksi Turuntien varressa olevaan Pub Stop:iin. Ihan jees ruoat tuolta kyllä sai eikä hintakaan ollut paha. Otin aurajuustokanaa ja pihvi oli kyllä miehekkään kokoinen, hyvä että lautanen riitti tuolle :). Lopuksi ajettiin leirintäalueelle jossa meille oli varattu sauna jonne mentiinkin heti kunhan oltiin käyty ensiksi ostamassa saunajuomat. Teki kyllä hyvää saunoa kun oli ollut koko päivän ajovermeet päällä. Rohkeimmat kävivät järvessäkin, jonne minä en taas uskaltautunut. Mentiin porukalla meidän mökkiin ja tuhottiin loput juomat jotta päästiin katsomaan euroviisuja leirintäalueen “ravintolaan”. Tuo olikin aikamoinen kokemus. Toisella puolella ravintolaa oli menossa tanssit ja siellä joku tuntui laulavankin. Me sitten pistettiin väliovi kiinni tuonne tanssipuolelle että kuultaisiin euroviisut, mutta se ei tuntunut käyvän laulajalle joka oli aika tavalla humalassa. Jossakin vaiheessa tämä tyyppi kävi käsiksi kun koetettiin käydä pistämässä ovi kiinni. Tuntuipa se vielä puhisevan meistä tanssiyleisölle oikein mikrofonin välityksellä, että nuo tuolla toisella puolella haluavat vaan katsoa telkkaria. Kuulemma olisi pitänyt mennä katsomaan lähetystä omaan huoneeseen. Olis kyllä mentykin jos niissä olisi vaan televisiot ollut vaan kun ei ollut. Laulu tuntui loppuvan lyhyeen ja lähtiessä laulaja näytti meille vielä keskisormea :).

Nukkumaankin päästiin viisujen jälkeen. Oli muuten aika viileä majoitus vaikka patterit hehkuivatkin tulikuumina. Aamulla sitten pakkasin tavarat ja käytiin vielä porukalla syömässä aamupala. Olin suunnitellut paluureittiä valmiiksi ja taaskin niin ettei tartteis motarille mennä. Oltiin alkuun lähtemässä kahdestaan Jonin kanssa, mutta Ville tuli vielä mukaan kun kävi ilmi että mennään Karkkilan kautta. Heli ja Timo jäivät vielä paikalle joksikin aikaa ja me muut suunnattiin kotia kohden. Ajettiin Klaus Kurjen tietä Koskenkylän kautta Viialaan, jossa pidettiin pikku breikki ja minä myös tankkasin samalla. Jatkettiin 303:sta pitkin aina Hämeenlinnaan saakka, jossa pidettiin tauko samaisella ABC:llä kuin mennessäkin. Lähdettiin sitten Hämeen Härkätietä kohti Renkoa. Tuo tie oli aika kiva vaikkei mitenkään erityisen mutkainen ainakaan sallituissa nopeuksissa. Rengosta jatkettiin 2871:stä Topenoon. Sitten suunnattiin Karhulankulmaan. Tie oli kyllä surkeassa kunnossa ja opittuja väistöjä ja jarrutuksia sai harjoitella oikeastikin. Pilpalan kohdilla Ville tuli vetämään hetkeksi kun oli kotiseuduillaan. Ajettiin sitten Karkkilaan jonne Ville jäi ja me jatkettiin Jonin kanssa vielä matkaa. Ajettiin Vanjärven kautta Vihtiin jossa pidettiin taukoa. Viimeinen nykäisy ajettiin Oinasjoki – Ojakkala – Veikkola suuntaan josta Joni läksi omille teilleen. Minä ajoin kotiin reittiä Oitmäki – Österby – Veklahti ja sitten olinkin jo Masalassa.

Reissu oli aika jees ja ensi vuonna lähden kyllä uudestaan mukaan. Ensi vuodeksi kuulemma yrittävät saada Tampereen poliisikoululle harjoittelun missä noita on kuulemma aiemminkin pidetty.