ValokuvausYleinen

Riika

Tehtiin tuossa viime kuun lopulla 4 päivän matka Riikaan Latviaan. Rapakon yli mentiin Tallinkin Starilla. Meni taas hermot laivaan ja varsinkin sen ruokailupaikkoihin. Niistä kun saa pääsääntöisesti kamalan makuista huttua. Nytkin pizzat oli aika järkyn makuisia ja rasvaisia kuin mitkä. Siinä taas muovihaarukat katkeili, kun koetti saada kumista pizzanpohjaa leikattua. Rapakon yli kuitenkin selvittiin pienellä verenpaineen nousulla :). Satamassa meitä odotti linja-auto jota pitikin hetki metsästää ennen kuin löytyi oikea auto. Näytti noita Ikaalisten autoja olevan niin paljon tuolla passissa. Matka Riikaan kesti reilut 6 tuntia vaikka kilometrejä tuossa välissä on vain hitusen yli 300. Isommalla porukalla tauot vaan venyvät pidemmiksi. Eka tauko taisi olla sadan kilsan päässä Tallinnasta jossa pidettiin noin tunnin tauko. Seuraava tauko oli Latvian rajalla jossa virkailija kävi tarkastamassa passit linja-autossa. Oltiin joskus vähän ennen seiskaa meidän hotellin eli Reval Hotel Latvijan edessä jonne käytiin kippaamassa tavarat ennen kuin lähdettiin kaupungille. Saatiin huone 16:sta kerroksesta vaikka mieluummin olisin majoittunut 25:een kerrokseen.

Lähdettiin lompsimaan kohti vanhaa kaupunkia vapaudenpatsaan ohi. Patsaalla tuntuu olevan vartio muutoin paitsi yöllä. VapaudenpatsasMeillä oli jo nälkä kun ei syöty matkalla oikein mitään joten etsittiin ravintola mihin mennä. Siinä hetken kierreltyä zoomailtiin ravintolaa nimeltä Kamala, jota myös oppaassa suositeltiin. Kyseessä on kasvisravintola jotka ei Riiassa ole järin suosittuja. Paikka oli pieni ja sisällä oli vain muutama asiakas. Normaalia pidemmän odottelun jälkeen saimme ruokalistat eteemme ja mietimme tilattavat. Tilasin alkuruoaksi Camembertia sipulihöystöllä ja pääruoaksi jotain munakoisohässäkkää riisillä. Meinasi siinä jo usko loppua kun alkuruoka saapui reilun tunnin odottamisen jälkeen. Juomaksi tilattu lassi oli vähän lämmintä ja oudon vetistä. Alkuruoka oli ihan ok, vaikkakin aika tuhti koska tuota juustoa oli tosi reilusti. Katseltiin vieruspöytiä jossa porukka jätti ruokiaan syömättä ja jännitettiin että minkälaiset pöperöt sieltä oikein eteen saadaan. Lopulta kun ruoka tuli niin se oli lähinnä mahantäytettä eikä mitenkään erikoisen makuista. Paikan nimi oli todellakin enne vaikka oppaassa muuta väitettiinkin. Kierreltiin siinä sitten kaunista vanhaa kaupunkia aikamme ja ihailtiin vanhoja rakennuksia. Seuraavana päivänä jatkettiin kiertelyä ja lähdettiin hotellin lähellä sijaitsevalle jugend-alueelle jossa on todella paljon hienoja rakennuksia. Näytti olevan noiden entisöinti kovassa vauhdissa ja kyllähän noita kannattaakin korjata.

Näytti muuten olevan Riiassa aika paljon hylättyjä kissoja kun niitä bongailtiin vähän sieltä sun täältä. Näyttivät raukat olevan heikkovointisia ja laihoja. Kirsin olisi tehnyt mieli ottaa aamiaspöydästä graavilohta noille kisuille.

Hääseurueita nähtiin myös runsaasti varsinkin siinä vapaudenpatsaan kupeessa olevalla sillalla johon pariskunnat käyvät kiinnittämässä munalukon hääpäivänsä kaiverruksella. Hääpari sillalla seurueineenTuntui että seurueita tuli tasaisena virtana koko ajan paikalle ja välillä oli ihan jonoakin. Salamavalot vaan räiskyivät ja itsekin tuli otettua jokunen kuva moisesta tapahtumasta. Tuon lukon avain muuten heitetään takana olevaan jokeen ja siten kuulemma rakkaus on ikuinen. Käväistiin välillä hotellilla kun alkoi jalat väsyä kaikesta kävelystä. Kun päästiin huoneeseen niin ulkona alkoi kaamea kaatosade, kerrankin kävi hyvä säkä ettei kastuttu. Odoteltiin että sade lakkaa ja lähdettiin takaisin kaupungille pikku huilin jälkeen. Käytiin illalla syömässä Indian Raja nimisessä ravintolassa. Intialainen ruoka on kyllä hyvää ja tämä paikka oli vielä keskivertoa parempi. Palvelu toimi ja odottaa ei tarvinnut ja mikä parasta niin ruoka oli loistavaa. Otin alkuruoaksi tomaatti- ja korianterikeittoa joka oli tulista, mutta niin älyttömän hyvää. Parempaa ei ole tullut saatua vielä tähän mennessä mistään. Pääruoaksi otin chicken curryn joka sekin oli todella hyvää. Ruokajuomaksi oli mangolassia. Jälkiruokaa ei jaksanut edes ajatella kun maha oli niin täysi koska annokset olivat isoja. Hinta oli sitten vähän tyyriimpi, mutta hyvähän maksaa.

Käytiin katsomassa zeppelin-hallit ja torit jossa paikalliset myyvät omia tuotteitaan. On muuten aikamoinen ero kun tultiin rautatien toiselle puolelle. Siellä ei paljoa näkynyt tätä Riian vanhan kaupungin muotitietoista porukkaa vaan enemmänkin venäläisen näköisiä vanhempia maatuskoita. Vertailtiin vähän hintoja kotomaahan. Osa hedelmistä oli samanhintaisia, mutta paljon oli tavaraa puoleen hintaan suomalaisiin hintoihin verrattuna. Tosin onpa noilla tulotasokin heikompi. Zeppelin-halleistahan saa leivonnaisia lähes ilmaiseksi, me ei tosin ostettu tällä kertaa mitään. Noissa halleissa on oma hajumaailmansa ja varsinkin kala-hallista kannattaa herkkähajuisen pysytellä kaukana :). Välillä ihmeteltiin Riian hintatasoa kun tuntui että monet tuotteet ovat kalliimpia kuin Suomessa ja eipä noita ostoksiakaan tullut sitten ihmeemmin tehtyä. Kaipa nuo riikalaiset on sitten vähän rikkaampaa sakkia kun on varaa noihin hintoihin. Helsingissäkään harvemmin näkee niin hienoja autoja kuin Riiassa. Ostin minä sentäs yhdet Puman kengät ja Mexxin laukun, mutta siihenpä ne ostokset sitten jäikin. Noista kengistä tuli mieleen että kaikki riikalaiset naiset kävelee korkkareissa oli tienpohja sitten millainen tahansa. Varmaan on kiva kävellä siinä keskustan mukulakivillä sellasilla 10 senttisillä koroilla :). No pysyypähän sääret kauniina. Kerran kävi niin että seurattiin yhtä naisporukkaa ja kun päästiin kaupungin laidalle niin kassista kaivettiin läpökkäät ja korkkarit jouti kassin pohjalle :).

Aika äkkiä tuo Riian vanha kaupunki on kierretty ja tuo 4 päivää on ihan sopiva aika olla perillä. Mikään shoppailuparatiisi tuo ei ole jollei ole sitten paksu lompakko. Kaupunki on kyllä kaunis koska vanhoja rakennuksia on paljon ja niitä vielä kunnostetaan vanhaa kunnioittaen. Ihan käymisen arvoinen kaupunkin siis.