RuokaValokuvausYleinen

Häämatka

Lähdettiin häistä seuraavalla viikolla häämatkalle Sisilian saarelle ja siellä Taorminaan. Kelitkin alkoivat sopivasti viiletä kotimaassa ja kun hypättiin lentokentälle menevään taksiin niin vettähän se alkoi satelemaan ja oli vähän viileääkin. Hotelliksi valittiin Il Piccolo Giardino joka on ihan Taorminan keskustassa hyvällä paikalla.

Näkymä Il Piccolo Giardinon uima-altaalta

Lennettin TUIfly Nordicilla ja tuosta firmasta jäi vähän huono maku. Kaikesta yritettiin rahastaa ja esim. ruoka mikä oli maksullinen ei sisältänyt mitään juotavaa. Lento tuli Cataniaan josta oli noin 70km ajomatka Taorminaan. Taorminassa piti mennä loppumatka pikkubussilla, koska linja-auto ei mahdu menemään noilla vuoristoteillä loppuun asti. Jouduttiin vähän aikaa odottamaan huoneen siivousta ja sillä välin meille tarjoiltiin kahvia ym. virvokkeita. Kun saatiin tavarat vietyä huoneeseen niin vaihdettiin kevyempää ylle, koska lämpöä oli ~32 astetta. Käytiin katsastamassa yksi rannoista jonne pääsi ilmaiseksi. Ranta oli pikkukivistä koostuvaa ja siten melko upottavaa. Kirsi keräili kiviä kun olivat niin mukavan pyöreitä :). Vesi oli mahtavan sinistä ja kirkasta. Rannalta lähtiessä yksi venemies jututti meitä ja kertoili käyneensä Suomessa kauan aikaa sitten ja oli kuulemma yöpynyt hotelli Hesperiassa. Hän järjesti veneretkiä Grotta Azzurralle eli siniselle luolalle, luvattiin tulla seuraavana päivänä retkelle. Lähdettiin takaisiin keskustaan köysiradalla ja etsittiin joku paikka missä syödä. Ekan illan ravintola oli kyllä surkea ja meikäläisen miekkakala maistui jotenkin poltetulle ja vanhalle rasvalle.

Seuraavana aamuna lähdettiin rantaan sinisiä luolia katsomaan, mutta ei nähty sitä meidän eilen tapaamaa herrasmiestä missään, joten otettiin toinen kuski tilalle. Luolat ei mitään kauhean isoja olleet, mutta hienoja ne oli kyllä. Taorminan/ Giardini Naxoksen rannoilla muuten näkyi todella hienoja paatteja parkissa. Päästiin uimaan vielä veneestä joka oli oikein mukavaa, veneen kuskikin loikkasi mukaan uiskentelemaan. Loppupäivä maattiin  rannassa Even ja Ollin kanssa jotka tavattiin matkalla. Uimassakin vielä käytiin, tosin se jäi melko vähäiseksi koska vedessä oli meduusoita. Yllättävän väsyttävää oli maata vain rantatuolillakin kun keli oli niin kuuma. Illalla käytiin syömässä hotellilla kun siellä oli laitettu buffetti pystyyn.  Ihan ok evästä vaikkei mitään hienouksia nähtykään.

Seuraavana päivänä olikin aikainen herätys kun oltiin varattu retki Etnalle. Retken vaihtoehtoina oli mennä joko 2 tai 3 kilometrin korkeuteen. Mentiin loppuun asti kun tuonne asti oltiin tultu. Bussilla pääsi suoraan 2km korkeuteen ja me jatkettiin tuosta vielä köysiradalla ja loppumatka taitettiin vuoristojeepeillä. Ylhäällä alkoi olla melko mustat maastot kun laavaa oli kaikkialla. Ylhäältä oli kyllä hienot näkymät. Viileää tuolla kyllä oli kun tuuli aika napakasti. Täytyy kyllä nostaa hattua niille jotka lähtivät nousemaan jalkaisin kahdesta kilometristä kohti Etnan huippua joka on 3350m korkeudessa.

Etnalla on korkeutta 3350m

Illalla käytiin syömässä La Bottessa jota oli kehuttu hyväksi. Ei ollut turhia kehuttu koska esim. miekkakala grillattuna oli todella hyvää. Myöskin muut merenelävät upposivat oikein mainiosti joita Sisilialaisissa ravintoloissa on muutenkin todella paljon tarjolla.

Seuraavana päivänä käytiin Teatro Grecolla pörräämässä jossa ei meidän harmiksi ollut nyt mitään esityksiä tarjolla. Paikka on sinänsä hieno järjestää vaikkapa konsertteja. Teatterin penkiltä voi nähdä suoraan Etnalle, voisi se näköala olla huonompikin.

Lauantaina vietettiin paikkallista juhannusta eli Ferragostoa (Ferie = juhla ja agosto = elokuu). Pyörittiin vaan katselemassa menoa eikä tehty mitään ihmeempää. Aika tavalla oli vähemmän humalaisia liikenteessä kun kotimaassa. Yleensäkin näin koko matkan aikana 2 ihmistä jotka näin olevan maistissaan. Kaikilla näytti silti olevan hauskaa ja juhlaa vietettiin koko perheen voimin.Illalla käytiin Furlan myyjän suosituksesta syömässä Licchioksessa. Pihviä vedettiin poikkeuksellisesti, oli muuten osattu tehdä todella mureaa lihaa. Minä otin ihan ohueksi hakatun pihvin ja Kiki liharullia ja molemmat oli Sisilialaiseen tyyliin tehtyjä. Jälkkäriksi otin Cassata Sicilianan joka oli loistavaa.

Sunnuntaina ei taidettu tehdä myöskään mitään kovin kummoisia. Käytiin syömässä Gambero Rossossa joka oli muuten aivan loistava ravintola jos meinaa pastaa syödä. Kaiken kaikkiaan käytiin tuolla kolmesti syömässä ja kyllä kannatti. Palvelu oli aivan ylitsevuotavan ystävällistä ja tuolla tuntui olevan asiakas arvossaan. Alettiin saada jo ylimääräisiä alkupaloja kun käytiin useasti syömässä ;).

Maanantaina päätettiin käväistä Siracusassa päivän retki. Retki oli kansainvälinen ja selostusta sai joko englanniksi, italiaksi tai saksaksi. Ensiksi mentiin Teatro Grecolle jossa saatiin selostus viimeiseksi englanniksi. Selostuksen loputtua meille annettiin 10 minuuttia aikaa tutustua teatteriin ja eihän siinä kerennyt sitä katsoa. Kun tultiin teatterin ylälehtereiltä takaisin niin oppaamme Vito oli jättänyt meidät oman onnemme nojaan. Eipä siinä auttanut kun lähteä etsimään herraa. Tuurilla löysimme porukan ja ei suinkaan oltu ainoita jotka olivat eksyneet ryhmästä. Seuraavaksi käytiin katsomassa Dionysoksen korvaa ja sitten vielä amfiteatteria. Matkaa jatkettiin linja-autolla hirveän kiireen saattelemana kohti Siracusan vanhaa kaupunkia. Duomoa käytiin katsomassa ja englannin kielinen selostus oli taas viimeisenä ja saatiin nyt vain 5 minuuttia aikaa tutustua paikkaan. No jälleen kerran Vito jätti meidät itsekseen. Tässä vaiheessa päätettiin ettei lähdetä enää yksyilemään Viton opastamana vaan painuttiin syömään. Oli muuten Siracusassa selvästi halvempaa ruokaa kuin Taorminassa. Käväistiin vielä jossain herkkukaupassa, jossa maistatettiin erilaisia likööreitä ja tulihan noita kotiinkin ostettua.

Tiistaina käväistiin syömässä pizzeria Vecchiossa jossa tehtiin pizzat kunnon puu-uunilla. Oli muuten todella maittavat pizzat, Kiki otti perus margheritan ja minä otin emilianan joka eroaa margheritasta vain sillä että lisänä on prosciuttoa. Muutoin lähinnä makoiltiin altaalla ja otettiin arskaa. Meni muuten viikkoon yli pullollinen aurinkorasvaa, saman määrän kuluttamiseen tarvitaan kotimaassa parikin kesää ;).

Tuliaisiksi tuli ostettua aika paljon kaikenlaisia herkkuja ja matkalaukut painoivatkin aika tavalla lähtöön verrattuna. Painoa tuli varmaan laukkuihin 15 kiloa lisää ;). Kiki osti jo perinteeksi muodostuneen Furlan laukun ja minä ostin itselle Pradan törkeän hienot arskat.

Matka oli oikein onnistunut ja Taormina on hyvinkin suositeltava matkakohde.  Huonojalkaisille saattaa tehdä vaikeata tuolla liikkuminen, koska portaita on kaikkialla ja korkeuserot suuria. Maisemat on sitten noiden korkeuserojen takia hienot.